Allmänna köpvillkor

ALLMÄNNA KÖPVILLKOR

1. ALLMÄNT

JFR ECOMMERCE AB, org. nr. 556856-7514 (”JFR”) är det företag som tillhandahåller www.jfr.se, hädanefter kallad ”hemsidan”. Med orden ”vi, våra, vårt och oss” i dessa villkor avses JFR. Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”, “dina”) hos oss.

Genom att använda hemsidan och/eller göra en beställning, godkänner du att följa villkoren som anges i detta dokument (”villkoren”). Försäkra dig om att du har läst igenom och förstått villkoren innan du gör din beställning.

För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59), Köplagen (SFS 1990:931), Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) samt Directive 95/46/EC "GDPR", på samtliga köp på hemsidan.

Du måste vara över 18 år för att handla hos oss eller ha målsmans tillstånd.

Allt material på hemsidan är skyddat enligt upphovsrättslagen och får ej laddas ner utan tillstånd.

2. PERSONUPPGIFTER

JFR förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet. Alla uppgifter som sparas om kunden hanteras i enlighet med GDPR.

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. För att du bättre skall kunna förstå hur vi behandlar information om dig, kan du läsa mer om vår Integritetspolicy.


3. PRIS, TILLGÄNGLIGHET & FÄRGER

Alla priser visas i Svenska Kronor (SEK) och inkluderar lagstadgad svensk mervärdesskatt. Vid eventuella prisfel förbehåller vi oss rätten att justera eller makulera beställningar. Vi kan ej garantera att en vara som syns på hemsidan finns i lager, i ett sådant fall kommer vi att kontakta dig.

Färger kan se olika ut beroende på vilken skärm man tittar på, därför kan vi aldrig garantera till 100% att färgen som du ser på skärmen är en exakt återspegling av verkliga produkten. Vi gör så klart vårt bästa för att det ska vara så nära som möjligt, och det går alltid att returnera.


4. FRAKT & LEVERANS

Vår leveranstid är normalt 1-3 arbetsdagar och vi strävar efter att din order så snabbt som möjligt ska lämna vårt lager. Under kampanjperioder och högtryck kan vi ej garantera ordinarie leveranstid.


5. OUTLÖSTA PAKET/FÖRSÄNDELSER

Försändelser som inte hämtas ut, utan som går i retur till oss omfattas ej av retur- eller ångerrätten. Hämtas försändelsen inte ut så kommer vi att debitera dig 250 kr, för kostnader hänförliga till oss. Avgiften läggs på original fakturan.


6. BETALNINGSALTERNATIV

Vi erbjuder flera olika möjligheter för dig som kund att betala för din vara exempelvis, men inte begränsat till, faktura, konto, delbetalning, kortbetalning etc. Betalsätten varierar per land och vilka betalsätt som finns tillgängliga på din marknad anges i kassan.

KREDITKONTROLL

Vi förbehåller oss rätten att pröva din ansökan om att betala med faktura, delbetalning eller med konto och att avslå den, begränsa den eller föreslå ett alternativt betalningssätt. Vid ett kortköp förbehåller vi oss rätten att kontrollera betalkortets giltighet, att utrymme för debitering av beställningens värde finns och att köparens adressuppgifter stämmer. Vi kan neka köp till följd av dessa kontroller.

AVGIFTER

JFR ansvarar ej för förseningsavgifter, påminnelseavgifter eller dröjsmål då betalning inte sker i tid. Frågor kring detta kan ställas direkt till Klarnas kundtjänst.


ÖVRIGT

Du är skyldig att ange en korrekt e-postadress och att informera JFR om din e-postadress ändras. Observera att JFR förbehåller sig rätten att skicka begäran om betalning till din e-postadress.

Vill du läsa mer om våra betalsätt kan du göra det här.


7. ÅNGERRÄTT (RETURER & BYTEN)

Som privatkonsument har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Sänd tillbaka varan i oförändrat skick, gärna i originalförpackningen. Du har rätt att öppna förpackningen och prova på varan förutsatt att varans art förutsätter detta. Är varan inte i oförändrat skick har JFR rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde från returbeloppet.

Ångerrätten börjar att löpa den dag då du tar emot varan (ångerfristen). Du utnyttjar din ångerrätt genom att kontakta oss inom ångerfristen, du kan skicka ett meddelande här. Returfrakten kostar 49 kr, beloppet justeras vid återbetalning. Du som sändare är ansvarig för att försändelsen kommer fram till JFR.

JFR erbjuder utöver den lagstadgade ångerrätten även 30 dagars öppet köp. Du kan alltså returnera dina varor inom 30 dagar efter att du har mottagit din beställning. Om du har valt faktura som betalningsalternativ så glöm inte att antingen betala eller förlänga din faktura, speciellt om du inte har mottagit mailbekräftelse på att din retur är hanterad innan förfallodatumet.

Vid byte så är returkostnaden gratis. Du lägger då en ny order på de nya varorna som du väljer istället. Det nya ordernumret fyller du i retursedeln för att erhålla fri retur.

Skulle din retur komma till efter den utsatta returrätten på 30 dagar så har vi rätten att ta ut en förseningsavgift på 175 kr.


8. ÅTERBETALNING

När vi har mottagit din retur så kommer vi att genomföra återbetalningen inom 10 arbetsdagar. Du kommer att bli meddelad via mail när din återbetalning är genomförd.

Om du har använt dig av någon rabatt så kommer summan att justeras enligt rabattkodens villkor, varefter du kommer att få en bekräftelse på mail med slutgiltiga summan.

Om vi skickat med en gåva måste både produkten och gåvan returneras, annars har du inte längre rätt att ta del av erbjudandet och du får betala för gåvan. Vid retur av gåvan sker ingen återbetalning då du aldrig debiterats för gåvan. Om den utlovade gåvan är slut i lager förbehåller vi oss rätten att ersätta gåvan med samma värde, i detta fall meddelas du via e-mail.


9. REKLAMATION

Om du har fått en skadad vara vid leverans så måste du meddela detta till oss inom skälig tid. Eller om varan har gått sönder innan garantitiden är över så kan du också reklamera varan. Kontakta oss först via mail och berätta om vad som är fel, ange ditt beställningsnummer och artikelnummer eller produktnamn. Vi kommer därefter återkomma med detaljer om hur du kan gå vidare.


10. AVBESTÄLLNING & ÄNDRING AV ORDER

Kontakta oss på hello@jfr.se om du vill avbeställa efter slutförd order. Vi kan inte garantera att det är möjligt att avbeställa men om vi hanterar ditt mail innan ordern är skickad så kan du avbeställa.


11. ADRESSUPPGIFTER

Var noggrann när du anger dina adressuppgifter, vi kommer att skicka till den exakta adressen som du anger. Om ditt namn/efternamn inte finns folkbokfört eller står ej på brevlådan så måste du ange en c/o adress (efternamnet på personen som är folkbokförd på adressen dit ordern skickas). Vid fakturabetalning kommer ordern att skickas till den adress där personnumret är folkbokfört. Det är ditt ansvar som köpare att uppge rätt adress.


12. FORCE MAJEURE

I händelse av omständigheter som står utanför JFR skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska JFR förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som JFR rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.


13. TVIST

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även använda den online-plattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr


14. BOLAGSINFORMATION

JFR ECOMMERCE AB är registrerat med säte i Älvängen.

Org.nr: 5568567514
Momsregistreringsnummer: SE556856751401

KONTAKTINFORMATION:

JFR Kundtjänst
E-post: hello@jfr.se